Saturday 13 October 2012

Kellie's Castle


 Semua orang tau Kellie's Castle. Tapi tak semua orang pernah pegi situ. Kellie Castle (kadang-kadang juga dipanggil Folly Kellie) terletak berhampiran Batu Gajah, dan kira-kira 20 minit memandu dari Ipoh, Perak, Malaysia. Google Map ke GPS pun boleh.
Ini serba ringkas ceritanya. William Kellie Smith berasal dari sebuah kampung di Scotland yang dikenali sebagai Kellas. Pada tahun 1890, pada usia 20 tahun, beliau tiba di Malaya yang masih mundur. Sini, beliau bertemu dengan seorang pemilik estet yang dipanggil Alma Baker, yang telah memenangi konsesi dari kerajaan negeri untuk membersihkan 360 hektar hutan di Perak. Dengan keuntungan besar yang dibuat dari usaha perniagaan dengan Alma Baker, Smith mula menanam pokok-pokok getah dan dabbled dalam industri perlombongan bijih timah. Dalam masa itu, beliau menjadi pemilik Harta Kinta Kellas dan Kinta Kellas Tin Dredging Syarikat.

 Dengan nasib beliau yang baik, dia pulang untuk berkahwin dengan kekasih beliau di Scotland, Agnes, dan membawa beliau ke Malaysia pada tahun 1903. Pada tahun berikutnya, pasangan itu telah dikurniakan dengan seorang anak perempuan yang dinamakan Helen. Selama bertahun-tahun selepas itu, Agnes cuba untuk hamil, tetapi tidak berjaya. William Smith terdesak mahukan anak lelaki sebagai waris untuk mengambil alih empayar perniagaannya di Tanah Melayu. Selepas bertahun-tahun, Agnes akhirnya melahirkan anak, Anthony, pada tahun 1915. Kelahiran anaknya adalah permulaan kejayaan yang lebih besar untuk William Smith. Untuk meraikan kelahiran Anthony, William Smith memutuskan untuk mengembangkan rumah agam itu. Smith mula merancang untuk membina istana besar yang beliau merancang untuk memanggil Kellas House (Kellie's Castle la tu), sempena kampung halamannya di Scotland.
 Dengan camera canon dslr eos 550d, gambar diambil. Nak masuk bergambar dalam kellie's castle pun boleh tapi ade bayaran. Kaunter ada di kawasan tempat parking kereta.
 Kalau berkunjung ke Gopeng, Batu Gajah atau Ipoh tu, pergi la singgah ke Kellie's Castle ni yer. 


No comments:

Post a Comment